יום שלישי, 30 בספטמבר 2008

ליאור אמיר ודניאל יהל בשיחונת #1 אפרטיף

שלום
נעדרתי לזמן מה
עכשיו אני בלונדון בשעה טובה ומתחילים לזוז
אז לכבוד פתיחת העניין אני מפרסם כאן ראיון אינטרנט (נעשה על ידי התכתבות במייל) בעריכה שלי עם האמנית הישראלית ליאור אמיר. הטקסט נראה קצת מבולגן - כל פונט/צבע/איטלקי זה תשובה או שאלה מהתכתבות אחרת, נראה לי יצא די דומה לדיאלוג.

הי ליאור

קצת רקע כללי:

פתחתי בלוג כי אני רוצה להישאר קשור לדברים שקורים בארץ גם, לעדכן להתעדכן ולספר על דברים שקשורים לאמנות הפרפורמנס באופן כללי ויותר ספציפי לגבי ההקשר בארץ.

הי דניאל,
אשמח לדיאלוג , עיניני, בוגר ,ופורה
.
א. ברקע הכללי לא ממש קיבלתי אינפורמציה , מה אתה עושה , מה למדת, ואיך

אתה היגעת לפרפורמנס \ מיצג
(את זה אני הולך לתאר במהלך הכתיבה בבלוג ולאורך זמן- לא נראה לי כרגע לכתוב סיכום של מה שעשיתי, גם כי לא עשיתי יותר מדי וגם כי ככה) ,

אחד מהדברים שאני רוצה לעשות בבלוג זה להפגש עם אמנים שם ולראיין אותם וככה לנסות ולפתוח דיבור על התחום ועל נושאי עניין מעניינים. וחשבתי להתחיל דווקא עם משהו מהארץ ומצאתי אותך.

ב. בהצלחה רבה בלונדון , אולי תיפגש שם אם אמנית בשם כרמל שגם נסעה
ללמוד מיצג .\פרפורמנס
(אולי יש לך את המייל שלה? אשמח ביותר לפגוש אותה שם!!! זה חשוב, נראה לך שתוכלי להשיג לי אותו?)
ג.כמובן להיות קשור "להום לנד " חשוב מאוד עם כל החומרים שהמדינה הזאת מיצרת
.
ד. אני מאוד מעריכה את הכבוד שאתה מעניק לי בתור אמנית מיצג

\
פרפורמנסארטפרפורמנס . אך יש כמה וכמה אמנים מאוד חזקים בתחום עוד

לפני .למשל הדס עפרת , אורי דרומר , תמר רבן,עדינה בראון גדולה
,(בכוונה בחרתי בך תחילה, אולי בגלל שאת לא כל כך מוכרת כמו אלו שהזכרת למעלה ועדיין פעילה בתחום, דבר שאני מאוד מעריך...- חוץ מזה, מהדברים שראיתי של האמנים האלה לא כל כך התחברתי- בלשון המעטה, זה נראה לי משהו זר לי מה זה משהוא זר ? זר זה זר , משהו של נשים, מבוגרות, שעושות דברים מוזרים, מה זה דברים מוזרים בהקשר שלנו ? לעשות פרפרומנס שישנים בו, לרקוד כמו ציפור על גדר, כל דבר של פעולה מתמשכת מוזרה. להבדיל למשל מעבודות של גברים ונשים צעירים בחול שעושים דברים שמדברים אלי יותר http://www.joshuasofaer.com

)


אז אנחנו מכירים קצת מפעם וכולי, אבל חוץ מזה גם ראיתי קצת דברים שאת עושה מרחוק וחשבתי שאולי יהיה לנו פעם זמן לדבר. אז עכשיו זה מתאים.

ובכן,

קודם כל הייתי שמח שתספי קצת על הרקע שלך ואיך הגעת לפרפורמנס (אני שונא להשתמש במילה מיצג- הסברים בהמשך)

ה .אני מגיעה מתחום של אמנות פלאסטית, לימדתי הרבה שנים , הכנתי תלמידים
לבגרות באמנות
.
תערוכות , בנושאי צילום , ושנים של פעולות מיצג\ פרפורמנס . לימודים

אבני, מדרשה,קאמרה אובסקורה

אחר כך אני אספר לך שהדבר שאני זוכר בעיקר מלראות אותך מופיעה הוא שהתחפשת לרצפה ברידינג, ואז ילדים מעצבנים בעטו בך והתעצבנת נורא והיה בלאגן, אשמח אם תרחיבי אם יש על מה להרחיב

חוץ מזה, אשמח אם תספרי קצת על עולם הפרפרומנס הישראלי כפי שאת רואה אותו, ואולי תעני לי בבקשה איך יכול להיות שאני אמן פרפורמנס רציני (נראה לי ככה לפחות), ואני לא יודע על פסטיבל "זז" ולמשל ממש לא מסוגל לחשוב על אמני פרפרומנס ישראלים חוץ מאיזה חמישה שהם יותר מפורסמים.

ז. בתיאור שלך על עבודתי ,אמנות הארץ , 'התחפשת''לרצפה' מ ראה כמה דלה
השפה של הצופה שלא למד את שפת האמנות או המיצג
(ואם הייתי משתמש בשפה המקובלת מה זה שפה מקובלת ? אתה משתמש בסיסמאות ולא נותן תשובות , כאילו מתחמק מלענות , חוסר במידע ?כשאמרתי שהמיצג חלק מגופי לא התכונתי לשפת המיצג אלא שזה חלק גדול מאוד מחיי OK מקובל עלי נראה לי שזה היה יוצא פלצני- כמו לדוגמא, "ניסית להתחבר לסביבה/להעלם בתוך הסביבה/ להשטיח את עצמך/ עם כל המשמעויות המטפוריות של זה- בכל מקרה הדבר שהכי עבד בשבילי בעבודה ההיא זה הבלאגן שהיה, ולדעתי הוא לא נבע מהכוונה שלך לגבי האינטרקציה עם הצופה, אלא בגלל שהקהל הישראלי מפגר) ,להגדיר לעצמו מה הוא רואה
,
וכמובן הדבר הכי ראשוני להגדיר לעצמו , מתוך החויות הראשוניות שלו .לא

אוכל לפרוס את היריעה , כאן , אלא בשיחה בה אתה תרשום ,ותשאל , ספציפית

.
הטכסט ארוך להשב
(ואולי בכל זאת? אני מנסה ליצור דיאלוג אינטרנט ).
ט.עולם הפרפורמנס זו תזה בפני עצמה ושאלה ג דולה מאוד ובטח ובטח לא

ל'השב' אחד בשבילי זה איבר מגופי
.(בכלל יש לי בעיה עם השיוך האוטומטי בין פרפורמנס לגוף, זה קצת מיושן – אני לא הולך ללמוד תיאטרון וכולי, שפת גוף, תנועה, שירה וריקוד זה לא מעניין אותי ואולי מפה גם באה הסלידה שלי ממה שקורה בארץ, שהוא בעיקר כזה, וזה בטח קשור למלחמת יום כיפור או משהו כזה)

לתחום הפרפורמנס הישראלי יש דימוי שהעוסקות בו הם בעיקר מכשפות מבוגרות. כשאני נכנסתי לתחום היה לי ברור שיש פרפורמנס אחר גם ושמעתי עליו הדים רחוקים מאירופה , שזה תחום דווקא של צעירים מגניבים- יש לך מה להגיד בעניין?

אין שיוך אוטומאטי, בין מיצג לגוף , האמן הגוף הוא חלק מהמיצג אם הגוף הוא חלק מהמיצג אז יש שיוך אוטומטי, לא?

למה לא מלמדים פרפורמנס בבתי הספר הגבוהים לאמנות?

האם את רואה באינטרנט כלי להרחבת הידע שלך על פרפורמנס, לפגוש אנשים חדשים, לנסוע למקומות רחוקים? ואם כן, ספרי לנו אולי איפה את משוטטת ברשת?

י. פסטיבל זז פורסם בעכבר העיר בעמןד 6 יום חמישי18.09.08 וגם באתר במת מיצג (ויחד עם זאת,הוא לא פורסם במידה שפורסם בשנה שעברה).
כ.לא ברורה לי ההגדרה מכשפות מבוגרות , זה משהוא מבצאלל , לעומת' צעירים מגניבים
'
ל. אני חושבת שלא מלמדים מיצג \פרפורמנס באקדמיה , אולי התחילו פה ושם
,
כי כל אלה שיכולים ללמד עסוקים בפעולת המיצג בעצמם וגם יש להם מקום משלהם

ללמד , האקדמיה לא השכילה לאמץ את אותו תחום שהתפתח מאוד ,מאז חוני

המעגל , ודני זקהיים , וכולם כבר רוצים לעסוק בזה , האקדמיה אני חושבת

לא נותנת לזה את הקרדיט המדעי
.
מ. כן האיטרנט חשוב אפשר לשוטט ולמצוא מיני דברים מאוד מענינים , מהם

אפשר ללמוד ולקחת חומרים
.

שוב בהצלחה רבה רבה ארצה לשמוע מה קורה בארצות הים , בי ליאור

בנתיים זהו, אחרי שתעני אולי ארצה לשאול עוד שאלות

נדבר

תודה

דנ יאל

בעיני יש כאן התחלה של דיאלוג ואם תרצי אשמח לפתח אותו במהלך השנה ולהעלות אותו לבלוג שלי.

תודה רבה רבה

כל הדברים שנאמרים כאן הם בלי שום כוונה לפגוע, אלא לנסות להבין מה לא מסתר אצלי בראש בקשר לפרפורמנס בישראל ואיך אני סוגר את הפער הזה. יאללה ביי.


אין תגובות: